Mayday per 321Neo Sibir Airlines a causa di unreliable airspeed 2 dicembre 2021


enrico

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A S7 Sibir Airlines Airbus A321-200N, registration VQ-BGU performing flight S7-5220 from Magadan to Novosibirsk (Russia) with 192 passengers and 7 crew, was climbing out of Magadan's runway 10 when the crew declared Mayday due to unreliable airspeed and related problems with autopilot and autothrust. The aircraft attempted to return to Magadan but had to abort the approach at about 5000 feet, attempted a second time to return to Magadan and again needed to go around due to severe icing. The crew subsequently decided to divert to Irkutsk (Russia) where the aircraft landed safely about 4.5 hours after departure.

On Dec 4th 2021 Rosaviatsia reported following takeoff the aircraft flew into clouds and into a zone of severe turbulence accompanied by strong icing. As result the aircraft got into a difficult spatial position, according to FDR the roll angles varied between 49.8 degrees and -91.1 degrees, pitch angles from 43.8 to -23.9 degrees. The crew declared Mayday. The crew was able to resolve the situation and divert to an alternate airfield. No injuries occurred.

 

enrico

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Sempre da avherald, un commento tra gli altri:

ATC recording surfaced in Telegram channel "Aeroflotovschina"
12 minutes long.

Pilots declare Mayday due to Unreliable Airspeed and request to return in English, despite the rest of comms being in Russian. Seems like their fight or flight instinct (sim training) kicked in, where they carried out comms in English.

At around the 4:30 mark, a continuous stall warning can be heard in the background. Pilots report the airplane completely uncontrollable.

Eventually they manage to recover, attempt an approach to runway 10, go around due to unstabilized approach, reporting severe icing and controllability problems throughout.
At one point the pilot said that the icing was so severe that the airplane couldn't climb.
 

Seaking

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Sconvolgente da vivere ed anche difficile da immaginare, sia vissuto dalla parte dell’equipaggio, sia da parte dei passeggeri.

Se penso alla scena di L’aereo più pazzo del mondo, con l’avviso in cabina “OK, Panic!”, la associo facilmente a questo incidente.
 

I-DAVE

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Sconvolgente da vivere ed anche difficile da immaginare, sia vissuto dalla parte dell’equipaggio, sia da parte dei passeggeri.

Se penso alla scena di L’aereo più pazzo del mondo, con l’avviso in cabina “OK, Panic!”, la associo facilmente a questo incidente.
La dinamica sembra complemente differente (icing in questo caso), ma a livello di imbrunitura delle mutande per chi era a bordo, ha ricordato quell'Embraer di Air Astana uscito dalla manutenzione con i comandi invertiti.

DaV
 
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Qui ci sono un po' di informazioni sulle probabili cause, già sperimentate qualche anno fa da un equipaggio easyJet:
 

Dancrane

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Qui ci sono un po' di informazioni sulle probabili cause, già sperimentate qualche anno fa da un equipaggio easyJet:
Contributo molto interessante, è sempre un piacere imparare qualcosa di nuovo!
 

OneShot

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Non ricordo l'evento che citi, ma si questa giornata "interessante" a Sofia di Wizz
Sono sicuro che fosse citato anche in uno di quei safety updates che ci arrivavano prima di "cross check" e poi ripreso da Airbus.
 
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